עבודה היברידית – העתיד של עולם העבודה

תוכן עניינים

עידן הדיגיטל הביא לעולם לא מעט שינויים מרגשים, המהווים חלק ממהפכה של ממש באורח החיים ובסגנון החיים המודרני, כפי שהכרנו אותו עד היום.
אחד השינויים הבולטים והמשמעותיים ביותר במסגרת זו בא לידי ביטוי במודל התעסוקה הותיק והמסורתי.
אם עד לא מזמן היה ברור שחייבים להגיע פיזית למקום העבודה כדי לבצע את התפקיד ביעילות, היום זה כבר לא ממש רלוונטי, או מדויק.
כאן נכנס לתמונה מודל חדש בעולם התעסוקה – עבודה היברידית.
אז מה זה אומר בדיוק? איך מתחלק שבוע העבודה ההיברידית והאם זה טוב לכולם?

מה זה עבודה היברידית?

כמו כל דבר היברידי, עבודה היברידית היא מודל משולב – עבודה מהמשרד לצד עבודה מהבית, כאשר צוותים העובדים במודל היברידי פועלים במתכונת משתנה – לפי צרכי מקום העבודה, לפי התאמה אישית, בהתאם לתכתיבים חיצוניים מסוגים שונים וכן הלאה.

המודל מספק למעשה מידה רבה מאוד של גמישות, כאשר כל מקום עבודה יכול לבחור בהתאם לצרכים שלו ובהתאם למשתנים נוספים – כמה ימי עבודה מהבית וכמה ימי עבודה מהמשרד בכל שבוע, מי מהעובדים יכול לעבוד מהבית ומי מהעובדים נדרש לנוכחות פיזית במקום העבודה, אילו סוגי משימות אפשר לבצע מהבית ואילו ממקום העבודה בלבד וכן הלאה.

מודל עבודה היברידית – יתרונות

עבודה היברידית נוצרה למען האמת עוד לפני עידן הקורונה. מקומות עבודה רבים, בעיקר בעולמות הדיגיטל וההייטק, כבר שנים פועלים במתכונת הזו ונהנים מיתרונות רבים שהמודל הזה מציע:

  • חיסכון בהוצאות – צמצום הצורך בהחזקת משרד פיזי חוסך בהוצאות רבות, כמו שכ"ד, ארנונה, ביטוחים, מיזוג, עלויות תחבורה ונסיעות לעובדים ועוד.
  • אפשרות לספק שירות ולתת מענה בכל זמן ובכל מצב – גם בתקופות משברים מקומיים או גלובליים.
  • הרחבת מעגל המועמדים לתפקידים שונים על ידי הגמשת התנאים. רבים מעדיפים כיום לשלב עבודה מהבית לצד עבודה מהמשרד כדי לאזן בין החיים האישיים לבין העבודה, לחסוך בזמני עמידה בפקקים בדרך לעבודה ועוד.
  • גמישות בשעות העבודה וכן זמינות גבוהה יותר של צוות העובדים, מתאפשרת בצורה מקיפה יותר כאשר ניתן לספק שירותים גם מהבית (כי לא צריך להגיע במיוחד למשרד כדי לבצע את העבודה).

 

כלים אפקטיביים לצמצום האתגרים במודל עבודה היברידית

לצד יתרונות לא מבוטלים, אין ספק כי יש גם אתגרים שהמודל החדשני הזה מביא איתו, כמו למשל פחות תקשורת ישירה בין העובדים – מה שמקשה על יצירת קשרים חברתיים, רוח צוות וסיעור מוחין משותף.
זאת לצד האווירה הביתית שיכולה להקשות על מידת הריכוז הנחוצה כדי לעמוד ביעדים שונים במידת המקצועיות הנדרשת.

עם זאת, מעסיקים יכולים להתגבר על הקשיים הללו על ידי יישום מספר כללים, כמו:

  • צוות מתאים – בחירה של העובדים המתאימים ביותר למודל עבודה היברידית. עובדים שיש להם את היכולת, הרצון והמשמעת העצמית הנדרשת כדי לעמוד ביעדים גם בימים שהם עובדים מהבית.
  • פגישות צוות – קביעת מועדים קבועים למפגשי צוות במקום העבודה, או במקומות נבחרים אחרים, לצורך סיעור מוחין, למפגשי גיבוש, לחשיבה משותפת, ימי עיון ועוד.
  • הכשרה מתאימה – הקניית כלים לעובד מהבית לצורך עמידה מוצלחת ביעדים, כמו בחירת חדר שקט בבית, תיווך לבני המשפחה כיצד להתנהג כאשר ההורים עובדים מהבית, עבודה לפי יומן משימות המחייב עמידה בלוחות זמנים, יעדים קבועים מראש ועוד.
  • ניהול מקצועי – ניהול המודל על ידי מנהלים מיומנים בעלי הכשרה מתאימה בנושא, ששומרים על קשר קרוב וישיר עם העובדים באמצעות שיחות קוליות, הודעות טקסט, מפגשי וידאו, מעקב אחר עמידה ביעדים, בקרת איכות ועוד.

עבודה היברידית – ליהנות מכל העולמות

מודל העבודה המשולבת, המאפשר לבצע תפקידים שונים ללא תלות במקום הפיזי, הוא כנראה העתיד של עולם העבודה והוא כבר מיושם בהצלחה שנים רבות במקומות שונים בארץ ובעולם.
עם זאת, כדי לעבור למודל היברידי בהצלחה, להפחית את המהמורות בדרך ליישום אופטימלי ובאמת ליהנות מכל היתרונות שהמודל הזה מציע, כדאי להיערך מראש וליישם את העקרונות ששומרים על מסגרת אפקטיבית.

 

עקבו אחרינו

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

עקבו אחרינו

המומחים שלנו ישמחו לעזור לך למצוא עבודה

קורות החיים התקבלו בהצלחה!